TIEDOTE 13.11.

JÄRJESTÖT: Pöyryllä uusi räikeä intressiristiriita Mekongin patohankkeessa
TIEDOTE 13.11.2012 / Vapaa julkaistavaksi

Pöyry-yhtiöt selvitti vuonna 2011 Laosin hallitukselle, täyttääkö maan suunnittelema kiistely suurpato Mekong-joen alajuoksulle rakentamiselle asetetut vaatimukset. Nyt Pöyry on valittu hankkeen insinööritoimistoksi koko hankkeen rakentamisen ajaksi.

Laos on epädemokraattinen valtio, jonka kommunistinen puolue ajaa kiisteltyä patohanketta eteenpäin huolimatta hankkeen vaikutusten tieteellisestä epävarmuudesta ja valtavista riskeistä, muun muassa niille miljoonille ihmisille, jotka ovat riippuvaisia Mekongin kalastoista. Laos ilmoitti viime viikolla padon rakentamisen aloittamisesta. Pöyry on nyt tämän kiistellyn hankkeen keskeimpiä edistäjiä. Tiedotteessaan Pöyry ilmoittaa toimivansa “Laosin hallituksen insinööritoimistona” (Government of Lao engineer).

“Uutinen alleviivaa Pöyryn täysin häikäilemätöntä asennetta. Ensin yhtiö tekee kiistellyn ja tasoltaan heikon selvityksen, jota se kutsuu riippumattomaksi ja joka tukee padon nopeaa rakentamista.  Tämä selvitys mahdollistaa pikaisen etenemisen hankkeessa, naapurimaiden ja niiden asukkaiden tiukasta vastustuksesta huolimatta. Sen jälkeen yhtiö palkitaan kahdeksanvuotisella sopimuksella Xayaburin padon rakentamiseksi. Yhtiön uskottavuus on mennyttä”, toteaa Maan ystävien Otto Bruun.

Rakentamisessa eteneminen on kiisteltyä, koska tieteellinen epävarmuus on suurta ja naapurimaat vastustavat hanketta. Chhith Sam Ath, Kambodzhan kansalaisjärjestöjen kattojärjestön NGO Forumin toiminnanjohtaja toteaa: ”Vaadimme Thaimaan ja Laosin hallituksia kunnioittamaan sekä vuoden 1995 Mekongin sopimusta että Vietnamin ja Kambodzhan vaatimuksia padon rakentamisen keskeyttämisestä. Rakentaminen ei voi edetä ennen kuin kaikki tarvittavat tutkimukset sekä osallistuvat, julkiset ja vastuulliset julkiset konsultaatiot on saatettu valmiiksi, erityisesti niiden ihmisten osalta joiden toimeentulo riippuu Mekongin joesta”.

Liitteenä alla englanniksi muutamia riippumattomia arvioita Pöyryn aiemmasta selvityksestä ja sen tasosta. Suomalainen Maan ystävät ja Siemenpuu-säätiö yhdessä 13 muun kansalaisjärjestön kanssa seitsemästä eri maasta on kannellut Pöyryn toimista Työ- ja elinkeinoministeriölle, joka selvittää Pöyryn toimia parhaillaan.

“Vaadimme nyt TEM:ltä ja Ulkoministeriöltä selkeitä toimia, jolla valtio puuttuu tilanteeseen ja osoittaa olevansa uskottava suomalaisyritysten yritysvastuun edistäjä. Pöyryn ristiriitaiset roolit kiistellyssä hankkeessa lähentelevät skandaalia, ja suomalaisten uskottavuus Mekongin alueen kestävän kehityksen edistäjänä on vakaalaudalla”, toteaa Bruun.

Lisätietoja ja mediakontaktit:
Otto Bruun, Maan ystävät otto.bruun@maanystavat.fi, +358-40-7714170
Liisa Uimonen, Siemenpuu-säätiön Mekong-ryhmä, liisa.uimonen@gmail.com, +358-505118041

Pöyryn tiedote:

ja suomeksi Taloussanomissa

Virallisia kommentteja Pöyryn aiemmasta selvityksestä:
• ICEM (International Center for Environmental Management, Mekongilla arvostettu tutkijataho): the Pöyry report “is not an adequate basis for drawing conclusions on the impacts of the Xayaburi project”
• WWF (kansalaisjärjestö, joka toimii myös Mekongin alueen maissa): the report “misrepresents the content of the technical sections, provides a conclusion of overall compliance that is contradicted by its own technical analyses, and recommends a way forward that itself does not comply with one of the MRC Guidance points”
• ICEM: “the Mekong River should not be used as a ‘test site’ for unproven and unverified designs in a data poor environment”
• WWF: “Pöyry recommends dealing with the critical knowledge gaps during the construction phase. Playing roulette with the livelihoods of over 60 million people would not be acceptable in Europe so why is it different in Asia?”

About these ads
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s